onsdag 7. april 2010

Skift av pakkboks og akslingshylse - del 1

Forrige sesong avslørte at vi fikk vann inn i båten via akslingen. Ingen dramatikk, men et par sveiv på lensepumpa hver time under motor var alltid lurt.

Uansett - det var vel på tide å gå igang med jobben med å bytte ut pakkboks og akslingshylse.

Her er et bilde av den gamle pakkboksen, med akslingshylsen såvidt synlig bak - festet med 2 slangeklemmer.

Første jobb var å få løsnet klemringen fra akslingen. Den sitter med 6 store umbracoskruer. Og har ikke vært løs siden 1980...

CRC dugde ikke her, men som sønn av en metallarbeider visste Tore råd.

Med en liten blåselampe som ga en stikkflamme, varmet vi opp enden av skruen til så høy temparatur som råd er.

Deretter la jeg press på umbraconøkkelen, Tore helte litt vann over skruen og - knepp! - så var den løs. Metall er fascinerende greier.


Når samtlige 6 bolter var ute, brukte vi en liten meisel for å tvinge klemmen litt fra hverandre. Så var det bare å gå ut, skru av feste der propellen kommer ut av skroget, og trekke det hele ut.

Så var det bare å få opp slangeklemmer som holdt pakkboks og akslingshylse på plass, og igjen sto vi med hylserøret som stikker ut i kjølsvinet. Og som ny pakkboks og hylse skal monteres på.

I del 2 skal vi få dokumentert montering av nytt!


Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar