mandag 19. april 2010

Skift av pakkboks og akslingshylse - del 2

Etter å ha fått av pakkboksen og akslingshylsen, rengjorde vi alt. Og den så faktisk helt fin ut...

Så hvor kom vannet fra? Vel, alt dette er jo rimelig nytt for oss. På vår pakkboks er det en stor mutter som er gjenget utenpå pakkboks-hylsa, med en stoppmutter innenfor. Den førstnevnte er litt kon, og inne i denne sitter det en fettlisse. Så hadde vi strammet dette litt bedre til under fjorårsesongen, så hadde vi sannsynligvis sluppet problemet. Men med alt skiten som lå rundt, var det vanskelig å se hvordan dette fungerte før vi hadde fått opp alt.


Dette er en mer moderne pakkboks, der ringen med fettlissen er inni pakkbokshylsa.
Så her kan man bare løsne på skruen på toppen, og skru til.


Så det er mye læring i å skru! Uansett - inn med akslingen igjen og skru det hele sammen.

Men: det var tungt å få inn skruene for å stramme klemflensen. Det viste seg at et par av skruene hadde dårlige gjenger. Så denne delen tuller man ikke med. Ned til Zakariassen på Grünerløkka og få tak i nye i 'svart metall' (viste ikke at noe slikt var et faktisk begrep - forbinder det heller med en musikkstil som sjelden høres i mitt hjem...). Renset opp gjengene med en 10 mm. gjengetapp først, og inn med de nye.

Deretter var det å skifte finfilter og filteret til vannutskilleren for diesel. Dette bør jo gjøres årlig.

Nå er vi snart sjøklare!

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar